VALKOMMEN TILL ECONOMICS AND FREEDOM 101

Den har bloggsidan ar en ekonomisk-politisk underavdelning till Hayek-Institutet Sverige. Artiklarna pa den har bloggen skrevs under en period sommaren 2009 till maj 2010. Pa grund av tidsbrist kan jag tyvarr inte fortsatta publicera har - for en blogg ar artiklarna langa och kraver en del tid i form av forskning och analys. Men artiklarna kommer givetvis att finnas kvar.

Sunday, August 9, 2009

BILFORSALJNING OCH HUSHALLSKREDITER

Nyutgiven statistik fran SIKA, Statens Institut for Kommunikationsanalys, visar att nybilsregistreringen fallit till ovanligt laga nivaer.

Under juli 2009 nyregistrerades 15 913 personbilar totalt i riket, vilket är en minskning med 17,1 procent jämfört med juli 2008. Av dessa var 14 683 av årsmodell 2007 - 2009 och 1 230 av äldre årsmodeller. Företag inom bildetaljhandeln stod för knappt 27 procent av alla nyregistreringar.

Pa arsbasis innebar det har drygt 180 000 salda bilar. Slutsiffran blir sannolikt hogre eftersom det nya modellaret borjar i host. Men oavsett detta blir 2009 ett svagt ar for bilhandeln.

Forsaljningen av nya bilar har i absoluta tal varierat mellan ungefar 200 000 och 300 000 sedan 70-talet. Det decenniets basta forsaljningsar var 1976 da svenskarna kopte drygt 300 000 nya bilar. Aven under relativt goda ekonomiska omstandigheter nar bilforsaljningen idag knappast over den nivan. Ar 2000 saldes 355 000 nya bilar i Sverige; ar 2007 endast 338 000. Daremellan har forsaljningen de senaste tio aren legat omkring eller strax over 290 000.

Eftersom fordonsparken samtidigt vaxer - utskrotningen haller inte samma takt som nybilsforsaljningen - betyder detta att nybilsforsaljningen som andel av den totala stocken registrerade personbilar faller. Den sa kallade nyforsaljningskvoten, antalet salda nya bilar dividerat med den totala stocken registrerade personbilar, har stadigt fallit de senaste 25 aren. Fran att 1984 ha legat pa 8.4 procent foll nyforsaljningskvoten till 7.6 procent ar 2004. For 2008 var kvoten 6.4 procent.

Nyforsaljningskvoten ar en indikation pa aldersstrukturen hos den svenska bilparken. Nar nyforsaljningskvoten faller over en langre tid innebar det att svenskarna kor runt i allt aldre bilar.

SCB:s pressmeddelande om den fallande nybilsforsaljningen kommer strax efter att SCB ocksa publicerat statistik over finansinstitutens utlaning till hushallen. Okningstakten i denna har fallit notabelt det senaste aret. Det ar sannolikt att den sviktande bilforsaljningen ar direkt korrelerad med den minskade utlaningen till hushallen.

Mer om detta i en teoriartikel om ett par dagar.

No comments: